7 ایراد اصلی پارچه های بیمارستانی که با مشاهده آن باید سفارش خود را مرجوع کنید!

اگر شما لباس های بیمارستانی پارچه ای تولید می کنید یا در مراکز پزشکی مسئول تهیه و تدارکات لباس و تجهیزات پزشکی هستید، این پست را حتماً تا آخر مطالعه کنید.
ما در این پست انواع خرابی و عیوب پارچه های بیمارستانی را معرفی می کنیم و علت بروز آنها را توضیح می دهیم.

موقع خرید هر نوع پارچه به این نکات دقت کنید تا سرتان کلاه نرود!

1) چرا پارچه خشک است؟

شایع ترین عیب در پارچه های بیمارستانی، خشکی و عدم لطافت آنهاست! علت این اتفاق را فقط در 3 چیز جستجو کنید:

الف) جنس پارچه: قطعاً شما هم میدانید که پارچه های فیلامنتی نسبت به انواع دیگر ذاتاً خشک تر هستند. پس مطمئن شوید مثلاً بجای تترون، فیلامنت پنبه نخریده باشید!

ب) درصد الیاف مصنوعی (پلاستیک): در برخی موارد ممکن است بین دو پارچه همسان مثل تترون، در یک پارچه درصد الیاف پلی استر (پلاستیک) بیشتری به کار رفته باشد. سعی کنید از کارخانجات معتبر خرید کنید.

ج) رنگرزی و تکمیل: عامل اصلی زیردست نرم در عموم پارچه ها، استفاده از نرم کن در آخرین مرحله رنگرزی است. مقدار افزودن این ماده ممکن است تغییر کند. بنابراین پارچه نرم تر یا خشک تر خواهد بود.

پارچه های بیمارستانی
زیردست پارچه خشک است یا نرم؟

2) چرا پارچه نازک است؟

بدن نمایی لباس های بیمارستانی همیشه مشکل ساز است! چگونه بفهمیم پارچه نازک تر از قبل است و به فروشنده چه بگوییم؟

الف) چگونه بفهمیم؟
از دو راه: یکی (روش حسی) با در دست گرفتن پارچه و مقایسه چشمی آن با نمونه قبلی و دیگری (روش دقیق) برش یک نمونه 100 در 100 سانت و وزن آن. پارچه سبک تر، نازک تر است.

ب) علت چیست؟
علت اصلی در تغییر گرماژ پارچه است. یعنی یا تراکم پارچه کمتر شده یا تار و پود آن نازک تر شده است. اما در برخی موارد خاص، بدن نمایی پارچه به دلیل رنگ روشن آن و یا فرآیند رنگرزی و تکمیل آن می باشد. پُر کن یا فیلر، جهت کاهش بدن نمایی میتواند به پارچه افزوده شود.

نازک بودن بیش از حد پارچه

3) چرا پارچه رنگ می دهد؟

پارچه ای که خریداری شده، در همان مرحله برش و دوخت، رنگ پس می دهد. این پارچه نباید به تن بیمار برسد!

الف) چگونه بفهمیم؟
در صورتی که این عیب شدید باشد، در همان مرحله پهن کردن روی میز، برش کار متوجه دستان رنگی خود خواهد شد. اما در حالت ضعیف تر میتوان چند مرتبه سطح پارچه رنگی را روی یک پارچه کاملاً سفید سایش داد. در صورتی که پارچه سفید رنگ گرفت، عیب رنگ قطعی ست.

ب) علت چیست؟
تنها علت این عیب، استفاده از مواد رنگزای نامرغوب و یا عدم تثبیت کامل و اصولی رنگ روی پارچه می باشد. مخصوصاً در پارچه های چاپی برای کاهش هزینه ها، مرحله تثبیت گرمایی پارچه حذف می گردد!

پارچه مرغوب رنگ نمی دهد

4) چرا پارچه کج است یا تغییر عرض دارد؟

یک عیب متداول در پارچه های تاری پودی، کجی پارچه، لیوِر و تغییر عرض پارچه است. به طور کلی هر تغییر در ابعاد و فرم پارچه که موقع برش و پهن کردن دردسر ساز شود.

الف) کجی پارچه:
با نگاه به سطح پارچه متوجه می شوید تار و پود عمود بر هم نیستند. علت این عیب در مرحله تثبیت یا همان استنتر در کارخانه رنگرزی است.

ب) لیور:
به موج دار بودن حاشیه پارچه (حالت سینوسی) اصطلاحاً لیور گفته می شود. وجود مقدار کمی لیور در پارچه اجتناب ناپذیر است اما مقدار زیاد آن می تواند دردسرساز شود.

ج) تغییر عرض:
عرض پارچه نباید هیچ تغییری کند. در غیر این صورت مشکل از استنتر است.

کجی پارچه یا تغییر عرض آن پس از لایه پهن کردن نمایان می شود

5) چرا رنگ پارچه تیره و روشن است؟

الف) چگونه بفهمیم؟
برای اطمینان از همرنگی پارچه ها، این چند قدم را به ترتیب انجام دهید:
اول توجه به شماره لات یا همبافت و یا کد پارچه بر روی لیبل طاقه ها.
دوم مقایسه چشمی رنگ طاقه ها با کنار هم قراردادنشان.
سوم و در مرحله آخر موقع پهن کردن پارچه باید به رنگ آن توجه کنیم.

ب) علت چیست؟
چنانچه در هر مرحله قبل از برش متوجه تغییر رنگ شدید، به هیچ عنوان پارچه ها را برش نداده و جهت مرجوع کردن بار با فروشنده هماهنگ شوید. زیرا یا بار پارچه شما از یک کد همبافت نبوده و یا در رنگرزی مشکل نایکنواختی رنگ داشته است.

تغییر شید رنگی به دلیل اختلاف لات پارچه

6) چرا پارچه لکه و کثیفی دارد؟

وجود لکه های کثیفی، روغنی و سیاهی یا لکه های رنگ، مستقیماً با درجه کیفی پارچه مرتبط است. هیمشه بدانید: پارچه درجه یک لکه ندارد!

الف) چگونه بفهمیم؟
هرگونه لکه اعم از نایکنواختی رنگی، لکه سیاهی و یا چربی که به دفعات زیاد در سطح پارچه مشاهده شود، نشان از درجه خور بودن پارچه و کیفیت نامرغوب آن دارد.

ب) علت چیست؟
با توجه به نوع لکه و شدت آن، ممکن است در مرحله بافت یا رنگرزی ایجاد شده باشد. معمولا نایکنواختی های رنگی در پارچه ناشی از ایراد رنگرزی است و سایر لکه ها عموماً در مرحله بافندگی ایجاد می شود.

وجود لکه روی پارچه، عیب محرز است

7) چرا درز دوخت در طاقه وجود دارد؟

درزهای زیاد در طول طاقه باعث افزایش میزان ضایعات و پرتی کار می گردد که لزوماً با افزایش هزینه های تولید همراه خواهد بود.

الف) چگونه بفهمیم؟
طول پارچه نامحدود نیست و در پروسه تولید از بافت تا رنگ و تکمیل به ناچار در محل هایی منقطع می شود، اما بالا رفتن بیش از حد تعداد این درزها نشان از مشکل کیفی در پارچه دارد. معمولاً در هر 200 متر حداکثر وجود یک درز دوخت طبیعی و استاندارد است.

ب) علت چیست؟
در صورتی که در طول پارچه عیوب بافت یا رنگ زیادی وجود داشته باشد، به ناچار در مرحله کنترل کیفی این قسمت ها برش خورده و دو سر پارچه مجدد به هم دوخت می شود. بنابراین افزایش تعداد دوخت ها به معنی وجود عیوب پارچه در مراحل تولید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *